30.04.2015

Ouders krijgen een sterkere positie binnen de kinderopvang

Per 1 januari 2016 krijgen ouders met kinderen op de kinderopvang en in peuterspeelzalen een sterkere positie. Alle kinderopvanginstellingen en peuterspeelzalen dienen vanaf dan zich onder andere verplicht aan te sluiten bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Daarnaast zijn zij ook verplicht om oudercommissies aan te stellen die het adviesrecht van ouders moet gaan versterken. 

Oudercommisie

Minister Asscher heeft bij de eerste kamer gepleit voor een wijziging van de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen, zodat ouders meer inspraak gaan krijgen bij de kinderopvang. Zo wordt vanaf           1 januari 2016 een kindercentrum, peuterspeelzaal of gastouderbureau verplicht om tenminste één keer per jaar het pedagogisch beleid te bespreken met de oudercommissie.

Oudercommissies worden door deze wetswijziging in staat gesteld om met de instelling in gesprek te gaan over de kwaliteit van de opvang. Doordat het pedagogisch beleid iedere keer op de agenda komt te staan, wordt het adviesrecht op kwaliteit van de oudercommissie versterkt. 

Het niet kunnen aanstellen van een oudercommissie voor een instelling die bijvoorbeeld wat kleiner is, is geen excuus meer om geen invulling te hoeven geven aan de betrokkenheid van de ouders. Elke alternatieve vorm dat er voor zorgt om de ouders inspraak te geven en in te lichten, is in dat geval verplicht. Voorwaarden zijn dat de houder kan aantonen dat hij of zij zich voldoende inspant om een oudercommissie in te stellen en dat het adviesrecht en de inspraak van de ouders met de alternatieve vorm van ouderraadpleging voldoende zijn geborgd. Een toezichthouder zal dan beoordelen of de inspanningen die vanuit een organisatie worden gedaan voldoende zijn

Door de ouders meer te betrekken bij vraagstukken rondom de kwaliteitl, zullen de inspectierapporten die momenteel ook op het Landelijk Register Kinderopvang beschikbaar worden gesteld, besproken worden. 

Klachtrecht

Mede door de wetswijziging gaan alle ouders beschikken over hetzelfde klachtrecht. Zij mogen hun klacht na behandeling door de instelling ook voor leggen aan de Geschillencommissie Kinderopvang van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken voor een bindende uitspraak.

Deze maatregelen zullen voor sommige kindercentra meer inspanning vragen dan van andere. Positief is dat ouders meer inspraak gaan krijgen met betrekking tot het beleid en de kwaliteit en zo de kinderopvang samen met de medewerkers naar een hoger niveau kunnen gaan tillen.

 

BLIJF OP DE HOOGTE!

Wil je graag op de hoogte blijven van relevant nieuws, weetjes, interessante artikelen en vanalles dat te maken heeft met kleine kinderen?

Volg ons dan of schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Vind en vergelijk

HET BESTE KINDERDAGVERBLIJF BIJ JOU IN DE BUURT!

ZOEKEN